BENELLI Tornado 550
Omschrijving BENELLI Tornado 550
De Tornado 550 is Benelli’s frisse en scherpe antwoord op de groeiende vraag naar sportieve kuipmotoren. Ontworpen door het R&D-team en het Centro Stile in Pesaro, combineert deze motor een agressief design met bewezen techniek – helemaal afgestemd op een nieuwe generatie rijders.
Gebaseerd op de betrouwbare basis van de naked 550, deelt de Tornado 550 motor en frame, maar onderscheidt zich met zijn aerodynamische kuip, verstelbare Marzocchi-vering en krachtige Brembo-remmen.
Of je nu net je rijbewijs hebt of een sportieve allrounder zoekt: de Tornado 550 is klaar om jouw rijbeleving naar een hoger niveau te tillen.
Benelli Tornado 550 Zwart
Met trots presenteert Benelli de gloednieuwe Tornado 550: een sportmotor die design, prestaties en dagelijks gebruik naadloos weet te combineren. Effectief op het circuit, comfortabel op de weg! Deze nieuwste toevoeging aan de fairing-serie van Benelli blaast het iconische ‘Tornado’- label nieuw leven in met agressieve lijnen, moderne oppervlakken en een compromisloze rijervaring.
Ontwikkeld door het R&D-team en het Centro Stile in Pesaro, is de Tornado 550 ontstaan uit het platform van de TNT 500. Het resultaat is een dynamische en verfijnde sportmotor, met scherpe vormen die zich van de koplamp tot aan het strakke achterdeel uitstrekken. Het opvallende dagrijlichtontwerp – geïnspireerd op de leeuwentanden, een knipoog naar Benelli’s historische embleem – benadrukt het unieke karakter van deze machine. Ook de achterlichten zijn stijlvol geïntegreerd in de richtingaanwijzers.
Features
Onder de kuip klopt een gloednieuwe 554cc parallel-twin motor, een doorontwikkeling van Benelli’s succesvolle 500cc-blok. De motor levert 56 pk (41,2 kW) bij 8.250 tpm en 54 Nm koppel bij 5.500 tpm. Dankzij een nieuwe 270° krukasconfiguratie beschikt de Tornado 550 over een krachtiger en karaktervoller motorgeluid. De motor voldoet uiteraard aan de strengste Euro 5+ emissienormen.
Comfort voor elk avontuur
Het rijwielgedeelte bestaat uit een robuust stalen buizenframe waarbij het motorblok als dragend element fungeert. Aan de voorzijde vinden we een volledig instelbare Ø41 mm Marzocchi upside-down voorvork met 125 mm veerweg. Achter zorgt een monoshock – instelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping – voor comfort én sportieve feedback.
5" TFT-kleurendisplay
Technologisch is de Tornado 550 ook helemaal bij de tijd. Het 5” TFT-kleurendisplay biedt smartphone-connectiviteit via Wi-Fi en Bluetooth, met ondersteuning voor navigatie via de Carbit App. USB-A en USB-C aansluitingen zijn aanwezig, net als een TPMS-systeem dat bandenspanning én -temperatuur in realtime weergeeft. Rijstijl aanpassen? De Tornado biedt keuze uit twee rijmodi (Normal en Sport) en uitschakelbare tractiecontrole.
Specificaties
Vering vooraan Upside-down vork 41 mm
Vering achteraan schommelarm achter met centrale schokdemper
Voorrem dubbele semizwevende schijf Ø 320 mm
Achterrem enkele schijf Ø 260 mm
Cilinderinhoud 554 cc
Boring x slag 70,5 x 71,0 mm
Geschat vermogen 56 pk
Max. Koppel 54 Nm
Versnellingsbak 6 versnellingen
Zithoogte 810 mm
Wielbasis 1420 Rijklaargewicht 198 kg
Tankinhoud 16,5 L
Lengte/Breedte/Hoogte 2090mm/770mm/1155mm
VEELGESTELDE VRAGEN (FAQ)
- Wat zijn de service-intervallen voor mijn nieuwe motorfiets?
De eerste onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd net vóór de 1000 km. Wij raden aan dit ergens tussen de 900 km en 1000 km te doen. Daarna moet je je motor elke 6000 km of elke 6 maanden laten onderhouden, afhankelijk van wat het eerst voorkomt. - Moet ik mijn motorfiets bij een erkende dealer laten onderhouden om de garantie te behouden?
Ja, je motor moet bij een erkende dealer worden onderhouden. De onderhoudsbeurt wordt automatisch online geregistreerd binnen het dealernetwerk. - Blijft de fabrieksgarantie geldig als ik een aftermarket uitlaat laat monteren?
Ja, een aftermarket uitlaat heeft geen invloed op je garantie, op voorwaarde dat deze door je dealer wordt gemonteerd. - Heeft mijn motorfiets tubeless banden en wat zijn de voordelen daarvan?
Ja, de Benelli Tornado 550 is uitgerust met tubeless banden. Bij een lek kun je eenvoudig een bandenreparatieset gebruiken om het gat te dichten en de band weer op te pompen met een kleine reiscompressor. Banden met binnenband zijn moeilijker tijdelijk langs de weg te repareren, maar kunnen permanent worden hersteld door de binnenband te vervangen. - Moet ik de motor van mijn nieuwe motorfiets inrijden of gebeurt dit al in de fabriek?
Hoewel er online veel artikelen zijn over motoren die al in de fabriek worden ingereden, raden wij onze klanten sterk aan om hun motor zelf in te rijden tijdens de eerste 1000 km. Rijd rustig en draai de motor niet boven 1000 tpm onder het rode gebied van je toerenteller (bijvoorbeeld: als het rode gebied begint bij 9000 tpm, rijd dan niet boven 8000 tpm). Probeer ook het toerental regelmatig te variëren (dus niet urenlang op dezelfde snelheid rijden op de snelweg), want dit voorkomt dat de motor op termijn ‘lui’ wordt. - Is het belangrijk om mijn motor op te warmen of kan ik gewoon starten en wegrijden, zoals bij een auto?
Wij raden sterk aan om je motor voor elke rit op te warmen. Het stalen motorblok van je motor is, in tegenstelling tot bij een auto, direct blootgesteld aan de elementen. Metaal zet uit en krimpt bij temperatuurverschillen. Laat je motor daarom een paar minuten warmdraaien – de tijd die je nodig hebt om je jas, helm en handschoenen aan te trekken is meestal voldoende. Dit is een goede gewoonte die bijdraagt aan het behoud van je motor. - Hoe vaak moet ik mijn ketting smeren en wat is de beste methode?
Smeer je ketting ongeveer elke 400 km, wat overeenkomt met ongeveer elke tweede tankbeurt. Wij raden automatische kettingsmeersystemen af, omdat we daarmee slechte resultaten hebben gezien. De ketting moet ongeveer 30 mm speling hebben. Dit kun je controleren door de ketting met je voet van onderen op te tillen. Controleer de spanning alleen als je de ketting hoort slaan tijdens het rijden of als het lijkt dat er meer dan 30 mm speling is. Raadpleeg je gebruikershandleiding voor model-specifieke instructies voor het spannen van de ketting. Let goed op dit punt – we hebben gevallen gezien waarin een losse ketting is gebroken en door het motorblok is geslagen, met ernstige schade als gevolg. - Wat is het brandstofverbruik van mijn motorfiets?
Dit model is zeer zuinig en heeft een brandstoftank van 16,5 liter. Je kunt gemiddeld 400 km rijden tussen tankbeurten. Het verbruik bedraagt 4 liter per 100 km. - Welke kleurvarianten zijn beschikbaar?
De momenteel beschikbare kleuren zijn Midnight Black en Gres White. - OFFICIËLE VIDEO
https://youtu.be/UIRadoD9sVE?si=RBI_V8lcqC0kP45e
Specificaties BENELLI Tornado 550





